Škoda Roomster

17. prosince 2006 v 10:52 |  Auta
titulní obrázek 'Škoda Roomster 1.9 TDI - nová doba'

Škoda Roomster

Prvního června oficiálně startuje prodej nové Škody Roomster. Čtvrtý model mladoboleslavské automobilky jsme podrobili důkladnému testu s nejsilnějším naftovým motorem 1.9 TDI 77 kW.
Sedím na krajnici a prohlížím si novou Škodu Roomster. Právě jsem odevzdal klíče a snažím se utřídit poznatky, které jsem během testu získal. Hlavou se mi honí spousta otázek, z nichž mnohé mě v souvislosti se škodovkami nikdy nenapadly a na něž nebyl v hektickém prostředí ženevského autosalonu, kde se Roomster poprvé představil veřejnosti, čas. Sám sebe se musím ptát, kam vlastně Roomster patří a co může nabídnout?
Přemýšlím, jak budou na Roomster reagovat čeští zákazníci a zda dokáže uspět vedle Fabie. Čím více otázek si zodpovím, tím lépe chápu jeho podstatu. Škodovka zatím vyráběla auta, která měla zcela jednoznačné zařazení a i když někdy balancovala na hranici tříd, vždy dávala zákazníkům cenou, tvary i rozměry jasně najevo, komu jsou určena. U Fabie zkrátka nikdo nepochybuje, že patří do B segmentu, nová Octavia sice přesahuje hranice nižší střední třídy, ale zákazníci přesně vědí, co od ní mají očekávat.
Superb trochu sráží na kolena zastaralá koncepce a vysoká úroveň nové Octavie, ale pořád vystupuje a také působí jako komfortní manažerská limuzína. Jenže Roomster škodovácký "kastovní" systém narušil. Na první pohled připomíná klasické MPV, neboli víceúčelový rodinný automobil, ale bližší zkoumání rozměrů, tvarů karoserie a koncepce interiéru prozradí, že slovo klasický není úplně na místě. Roomster stojí na podvozku s rozvorem delším, než má nová Octavia.
Přední nápravu si konstruktéři vypůjčili z Fabie a zadní ze staré Octavie, což vlastně znemožňuje určit třídní příslušnost. Citroën Xsara Piccaso, Renault Scénic nebo třeba Seat Altea vyrostl na podvozku modelů nižší střední třídy, ale Roomsterovu platformu nelze zařadit nikam. Také koncepce interiéru vybočuje ze zažitých standardů, a to jak z hlediska řešení vnitřního prostoru, tak použití materiálů a koncernových prvků. Když si to všechno sečtete dohromady, zjistíte, že si Škoda Roomster vytvořila svou mini třídu.
Zní to jako skvělá zpráva. Známe přece několik případů, kdy automobilky s atypickým modelem zakládajícím nový segment udělaly díru do světa, ale jsou tu i rizika. Ta spočívají v nejednoznačnosti a zdánlivě neviditelné, ale přesto citelné příbuznosti s nejmenší Fabií. Více o ní si povíme dále.

Život je změna

I kdyby Roomster nedokázal oslovit zákazníky vnitřním prostorem, nebo jízdními vlastnostmi, stále mu zůstane design. Dlouho jsem nemohl uvěřit, že dorazí do sériové výroby v podobě, která uchvátila návštěvníky frankfurtského autosalonu v roce 2003, a i když design nakonec prošel určitým zjemněním, s jeho představením zřejmě definitivně skončila éra nekonfliktních, ale dosti monotónních tvarů. Karoserie Roomsteru oplývá křivkami, ostré prolisy střídají rovné plochy a lehké obliny přechází v náhlé zlomy.
obrázek [300 x 218]Takový mix zrovna od Škodovky nikdo nečekal, neboť designéři se dosud evidentně řídili heslem - hlavně nikoho nenaštvat. Teď se vydali zcela opačnou cestou, čímž položili základ dalšího možného zlepšování pozice škodovek ve světě, ale zároveň vstoupili na tenký led. Výrazný design s sebou vždy nese riziko. Vzpomeňme na nové bavoráky. Není tomu dávno, co fanoušci BMW usilovali o odvolání hlavního designéra Chrise Bangla a dožadovali se návratu starých dobrých tvarů.
Dnes po starém designu neštěkne ani pes a manažeři BMW na poradách kontrolují rostoucí křivky prodejů. Mohlo to ale dopadnout jinak. Také Škoda Auto může s novým designem uspět a dostat se pod kůži i těm klientům, kteří dříve neměli o česko-německé konzervativní vozy zájem, ale stejně tak může u zákazníků narazit a nadělat si spoustu problémů. Zatím to vypadá, že nový design bude mít u zákazníků úspěch, ale v globálním světě se situace mění rychle.
Za sebe musím říct, že se mi Roomster líbí. Líbí se mi především přední část s velkými světlomety, jež působí dospěle a dynamicky, novou maskou lemovanou chromem a výraznou chromovou lištou. Je zajímavé, že u testovaného provedení vyplňoval prostor mezi žebry ze dvou třetin plast, takže vzduch přicházel k motoru především vstupy v spodní části nárazníku. I ten se mi líbí, a to zejména kvůli kulatým mlhovkám a dynamickému tvaru.
Dle mého názoru se povedla i zadní část, byť třeba sloupcové svítilny začínající hluboko pod hranou zadního skla působí poněkud zvláštně. Nejkontroverznější boční pohled ve mně tři měsíce od premiéry nevyvolává negativní emoce, na rozdílné pojetí předních a zadních oken jsem si zvykl, zatónovaná zadní okna navíc dodávají vozu šmrnc. Zásadní otázka ovšem zní: Neovlivnily odvážné křivky praktickou stránku, o kterou jde u Roomsteru především?

Najděte svůj vlastní prostor

Hlavním apelem použitým napříč celou komunikační strategií nového Roomsteru bude prostornost. Slogan "Najděte svůj vlastní prostor" hovoří za vše, takže jsem se rozhodl, věnovat této oblasti celou kapitolu. Na délku měří Roomster 4205 mm, na šířku 1684 mm a na výšku 1607 mm, rozvor má úctyhodných 2617 mm. Ve srovnání například s Fabií Combi je MPV o 27 mm kratší, ale o 38 mm širší a rozvorem dokonce přebíjí i novou octavii o 39 mm. Na šířku měří ale octavia o 84 mm víc (uvnitř je to znát).
Velkorysé vnější rozměry umožnily vykouzlit nadprůměrný vnitřní prostor, ale abyste si mohli prostornost skutečně vychutnat, musíte se dostal nejprve dovnitř, a to pokud možno co nejpohodlněji. Přední zkrácené dveře naději na snadné nastoupení příliš nedávají, ale je to pouze zdání. Praktické používání ukázalo, že vstupní otvor má dostatečnou velikost na to, abyste pohodlně a bezpečně vklouzli na sedadlo řidiče či spolujezdce.
Kupodivu se nenaplnily mé obavy z horního ostrého rohu dveří, pouze jednou se mi roh zabodnul do ramene a to kvůli mé vlastní nešikovnosti. Nastupování se nicméně stává zážitkem až na zadních sedadlech. Třebaže se dveře otevírají do běžného úhlu (do 90 stupňů ještě hodně chybí), úžasně širokým a vysokým vstupním otvorem hladce propadne dovnitř i dvoumetrový dlouhán. Stejně ladně jako se dovnitř naskládá posádka, naskládáte zavazadla do kufru.
obrázek [300 x 261]Rozměrné víko, jež se zastavuje v dostatečné výšce nad hlavou a tedy neohrožuje vaši bezpečnost, zakrývá velký zavazadlový prostor s obrovským vstupním otvorem. Pokud by se rozdávaly medaile za přístupnost a využitelnost zavazadelníků, bude Škoda Roomster žhavý kandidát na zlato. Nepamatuji si auto schopné spolykat tolik bagáže, jež navíc můžete libovolně vrstvit na sebe.
V základním provedení má kufr objem 450 - 530 litrů v závislosti na tom, zda právě preferujete více místa pro cestující na zadních sedadlech nebo žádáte maximum prostoru pro zavazadla při stále použitelném pětimístném uspořádání. Dvě krajní sedadla lze posunovat v podélném směru, opěradla nabízejí možnost změny úhlu naklonění, takže variant uspořádání je i v pětimístném interiéru mnoho.
Unikátní možnost vyjmutí prostředního sedadla je rozumnou alternativou ke konvenčnímu pětimístnému interiéru. Čtyři dospělí lidé mohou cestovat se všemi zavazadly přímo královsky. Dalšími možnostmi systému zadních sedadel VarioFlex je postupné sklápění jednotlivých sedadel nebo jejich individuální vyjmutí. To vše je k dispozici již v základní výbavě, za variabilitu se zde velmi správně nepřiplácí ani koruna.

Která škodovka je největší?

Je to Roomster, Fabia Combi nebo Octavia Combi? Všechny tři vozy dnes s různými motorizacemi a odlišnou výbavou pořídíte za méně než půlmilion českých korun a tak není od věci porovnat alespoň základní měřitelné rozměry exteriéru a interiéru.
V první tabulce jsou již notoricky známá data vnějších rozměrů karoserie. Roomster je ze všech prostorných škodovek nejkratší, ale také nejvyšší. Šířka se blíží více velmi úzké Fabii, ale rozchod kol je přitom větší. Výrazně narostl především rozchod kol vzadu, což přispívá ke stabilitě vysokého vozu na silnici. Hodnoty v první tabulce byly převzaty z technických specifikací jednotlivých vozů.
Vnější rozměryRoomsterFabia CombiOctavia Combi
Délka [mm]:420542224572
Šířka [mm]168416461769
Výška [mm]160714521468
Rozvor [mm]261724622578
Rozchod vpředu [mm]143614191539
Rozchod vzadu [mm]150014081528
Standardní vnitřní rozměry naměřené redakcí Auto.cz ukazují na skutečnost, že všechny tři vozy Škoda si nemají co vyčítat, jde-li o míru podélného místa na přední sedadlech. Na zadních sedadlech jsou míry pro Roomster méně příznivé, ale nesmíme se nechat unést pouze základními délkovými rozměry. Cestující totiž v Roomsteru sedí jinak! Sedák je výše než v obou konvenčních modelech, a tak poloha cestujících je vzpřímenější a podle našich zkušeností i přirozenější. Výčitka opět směřuje k omezené šířce na zadních sedadlech ve výši loktů, která je sice o několik milimetrů větší než v případě Fabie, ale pro tři dospělé je to i tak zoufale málo.
Vnitřní rozměryRoomsterFabia CombiOctavia Combi
Podélný prostor vpředu min/max [mm]930/1140890 / 1110930 / 1060
Podélný prostor vzadu min/max [mm]640/880570 / 800820 / 910
Výška nad sedadlem - vpředu [mm]11001010950
Výška nad sedadlem - vzadu [mm]1010930970
Šířka vpředu [mm]138013801440
Šířka vzadu [mm]140013901430
Délka sedáku vpředu [mm]470510520
Délka sedáku vzadu [mm]430480450
Výška opěradla vpředu [mm]620610620
Výška opěradla vzadu [mm]600550620
Místo vzadu pod předním sedadlemANOANOANO
I když je Roomster nejkratší, dokáže díky vzpřímenějšímu uspořádání vnitřního prostoru nabídnout podobně objemný zavazadlový prostor jako Fabia Combi. Srovnání s Octavií Combi je pak spíše lichotkou pro novou Škodu, protože čtvrtmetrový rozdíl vnějších délek obou vozů se prostě musí někde projevit. Po vyjmutí zadních sedadel ale v extrémním případě převezete v Roomsteru dokonce ještě více nákladu než v interiéru Octavie! Atraktivní je také rozměr od hrany čelního skla ke konci zavazadlového prostoru. Tuto délku interiéru asi využijete jen výjimečně, protože ani v jednom ze tří vozů nelze pohodlně sklopit opěradlo spolujezdce vpřed. I přesto lze ve všech vozech přepravovat například 2,5 m dlouhý koberec. Roomster takto definovanou délkou interiéru ztrácí na Octavii Combi jen 18 cm.
Zavazadlový prostorRoomsterFabia CombiOctavia Combi
Délka u dna [mm]840/940*9601030
Délka u plata [mm]630/740*750840
Šířka min. (mezi podběhy) [mm]10009601020
Výška po plato [mm]600580600
Vstupní otvor šířka max. [mm]101010301050
Vstupní otvor výška max. [mm]890850860
Výška nákladové hrany [mm]660650640
Délka od čelního skla po konec zavazadlového prostoru [mm]292027503100
Objem zav. prostoru min./max. [l]450/1780426/1225580/1620
* sedadla posunuta zcela vpřed
Neobvyklé jsou některé míry v poslední tabulce této kapitoly. Designérsky originální ztvárnění předních dveří se projevilo na podstatně menším bočním okně než v případě Fabie, výška oken v zadních dveřích je naopak nadprůměrně velká. Další rozměry představují největší míry vstupních otvorů bočních dveří a do zádě.
Boční dveřeRoomsterFabia CombiOctavia Combi
Délka vstupního otvoru bočních dveří vpředu max. [mm]830820850
Délka vstupního otvoru bočních dveří vzadu max. [mm]730880830
Výška vstupního otvoru vpředu max. [mm]990920940
Výška vstupního otvoru vzadu max. [mm]1100980960
Výška bočního okna v předních dveřích max.[mm]350 (vzadu 510)430370
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Iruška Iruška | 18. srpna 2007 v 12:06 | Reagovat

co tu mas dej si tam nejaku svoju fotku pllllsssss

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama