Technika jízdy díl 1.

17. ledna 2007 v 16:46 |  snowboard
Pokud umíš jezdit na lyžích, předtím než začneš absorbovat následující informace a zkoušet se postavit na snowboard, zapomeň na chvíli, že lyže vůbec existují. Pokud na lyžích nejezdíš, vůbec to nevadí, spíše naopak. Technika jízdy na prkně je totiž trochu o něčem jiném než lyžování a vnášením některých technických prvků z lyžování do výuky na snb si můžeš dost komplikovat situaci.
Snowboard se ovládá dynamickým přenášením váhy těla na jednu nebo druhou hranu (FS nebo BS) a dále také změnou poměru v rozložení váhy mezi přední a zadní nohu. Přenesením váhy těla na špičku nebo patu přední nohy zatížíš snb na hraně, po které pak díky jejímu vykrojení prkno ochotně zatočí - udělá oblouk. Prkno v oblouku nejede jen po hraně, ale z velké části i po skluznici - tomuto oblouku říkáme "smykový oblouk" (nebo taky driftový či smýkaný) - snowboard při tomto oblouku totiž kromě toho, že zatáčí, taky zároveň sklouzává (smýká se) ve směru spádnice (čili z kopce dolů). Je to jeden ze základních oblouků, který je nejjednodušší na provedení a proto se taky vyučuje jako první.
Pokud je oblouk veden pouze po hraně, či s naprosto minimální účastí skluznice (danou např. bořivostí sněhu), jedná se o tzv. "řezaný oblouk" (nebo Carvingový), který je základem jízdy na sjezdovém Carving prkně. Při tomto provedení oblouku prkno skutečně "vykrojí" čistý oblouk bez toho, aby sklouzávalo, protože jeho hrana je pevně zařízlá do sněhu. Vedení oblouku co nejvíce po hranách je nezbytné ale např. i při rychlé jízdě s FS prknem na tvrdém zmrzlém sněhu nebo ledových plotnách - tímto způsobem lze i tu nejhorší plotnu elegantně a bezpečně zdolat (s driftovým obloukem toho v takovém případě moc nenaděláš - pojede si to kam chce). Kromě toho při řezaných obloucích navíc zažiješ ten supr pocit, kdy tě odstředivá síla pěkně tlačí k prknu a ty se můžeš v oblouku pořádně naklonit.
Řezané i smykové oblouky lze dále rozdělit na3 variantyprovedení -základní,s odlehčením nahoruas odlehčením dolů, ale pro začátek si určitě bohatě vystačíš s dobrou znalostí provedení základního smykového oblouku, případně jeho "řezanější" varianty, prováděné více po hranách (taková kombinace smykového a řezaného oblouku). Nadlehčování v oblouku (nahoru nebo dolů) jezdci výrazně usnadňuje přehranění a navíc poskytuje možnost plynule během "vyjíždění" oblouku dávkovat zatížení hrany (dokonalé "prošlápnutí" prkna) a tím zajišťuje perfektní a velmi stabilní kontakt prkna (hran) se sněhovým povrchem, což je velmi důležité především při dynamické jízdě řezanými oblouky.
Výuka základů jízdy pro tebe bude znamenat minimálně první dvě hodiny dost pádů a celkově dost nedobrovolného kontaktu se sněhem, bez toho to prostě nejde, takže s tím počítej. Pokud ale budeš mít patřičné vybavení (dobré rukavice, kalhoty, bundu atd.) a budeš se trochu řídit teorií kontrolovaných pádů, nejen, že si nic nezlomíš, ale při troše štěstí ani nebudeš mít moc modřin.

Goofy nebo Regular - kterou nohou dopředu ?

Předtím, než se s prknem vydáš na sníh, musíš mít správně nastavené vázání - čili musíš vědět, jakou nohou budeš jezdit dopředu. Budeš-li jezdit dopředu pravou, je to postoj GOOFY, budeš-li jezdit dopředu levou, je to postoj REGULAR.
Jak to zjistit ? - je více způsobů, rozhodně to nesouvisí s tím, jestli jsi pravák nebo levák. Pokud zvolíš chybný postoj, budeš se učit ježdění jen velmi těžce nebo se to nenaučíš vůbec.
Vyzkoušená metoda:sklouzni se opakovaně po něčem jako je led nebo podlaha - ta noha, po které jedeš, ta bude na prkně vepředu, ta noha, kterou se odrážíš a stabilizuješ sklouznutí, ta bude na prkně vzadu. Pokud si nebudeš po této zkoušce jist(a), je tudruhá metoda:požádej někoho z tvého okolí, ať do tebe ve chvíli, kdy to nebudeš čekat, trochu strčí ze zadu a sleduje tvé nohy - ta noha, kterou vykročíš, ta bude na prkně vepředu. Požádej jen toho, kdo ti tímhle pokusem nepřivodí těžké zranění např. hlavy o stůl nebo o zeď.Selže-li i tato metoda, řiď se tím, jak si jezdil(a) na koloběžce - noha, kterou se odrážíš, ta bude na prkně vzadu. Pokud ti ani jedna metoda nedala odpověď na tuto otázku, jsi asi hodně vyjímečný případ a můžeš začít jezdit s postavením nohou jak chceš.

Základní jízdní postoj na snowboardu

Jak vyplývá už z jeho názvu, základní jízdní postoj na prkně je prostě základem ježdění, takže se mu budu věnovat nejdřív. Pokud se nenaučíš správný základní postoj, budeš na to neustále doplácet,a to jak při výuce a zdokonalování jízdy, tak později i při pokusech o nějaký ten trik nebo skok. Ve správném základním jízdním postoji je poloha a rozložení hmotnosti těla takové, že prkno nemá při přímé jízdě tendenci nikam samo zatáčet. Tento postoj je podmínkou pro stabilní a bezpečnou jízdu, protože ti umožní kdykoliv rychlou změnu směru jízdy nutnou např. pro vyhnutí se nečekané překážce nebo přejetí nerovnosti v cestě. Na snowboardu se stojí narozdíl od lyží bokem ke směru jízdy, ramena a trup jsou kolmo k ose vázání přední nohy a hlava je vytočená do směru jízdy, abys viděl(a), kam se právě řítíš. Pozor, mnoho začátečníků vytáčí čelem ke směru jízdy spolu s hlavou i celé tělo (ramena) a to je zásadní chyba - snowboard má totiž snahu jet přibližně rovnoběžně s osou tvých ramen, tzn. že budeš neustále muset vyrovnávat jeho snahu zatáčet a bude se ti špatně měnit směr jízdy. Váha těla musí být z větší části na přední noze (60%). Jakmile přeneseš váhu na zadní nohu, snowboard půjde špatně ovládat, případně vystřelí dopředu a stane se zcela neovladatelný - co bude následovat potom, to je ti asi jasný...
Ruce jsou pro jízdu na prkně ze všech částí těla nejméně důležité, mohou ale dobře posloužit k lepšímu rozložení váhy při dynamičtější jízdě, ke stabilizaci při doskoku nebo při provádění některých triků. Nejčastěji se vyučuje ten způsob držení rukou při jízdě, kdy přední ruka je mírně zvednutá do směru jízdy a zadní ruka je buďto u břicha (jako bys držel(a) kytaru) nebo je mírně před tělem (vypadá to líp a je to i lepší pro rozložení váhy). Ruce lze držet i uvolněně podél těla. Ruce by při jízdě měly být v klidu, jakékoliv zoufalé kroužení a mávání rukama během jízdy už na dálku vypovídá o špatné technice tvé jízdy. Nohy jsou naopak pro jízdu na snowboardu velice důležité - při jízdě měj vždy mírně pokrčená kolena, abys dobře vyrovnával(a) nerovnosti terénu. Díky pokrčeným kolenům se také sníží tvoje těžiště, což přispěje k lepší stabilitě jízdy a sníží riziko úrazu v případě pádu (padáš z menší výšky). Nohy musí být pokrčené a uvolněné - žádnou křeč. V základním jízdním postoji drž záda rovně.
Pro provádění freestyle triků a skoků je kromě charakteristického nastavení úhlů a rozteče vázání také charakteristický FreeStyle základní postoj - ruce volně podél těla, pokrčená kolena od sebe, ramena a trup rovnoběžně se snowboardem, rovnoměrné rozložení váhy na obě nohy - těžiště nad středem snowboardu.

Nošení snowboardu a nastupování

Prkno je doporučeno nosit po paží, držet jej rukou za spodní hranu v místě mezi vázáním, skluznicí od těla (když jsou hrany pořádně ostré, umí i naříznout bundu) nebo za zády s rukama přes prkno (dobře to rovná záda). Rozhodně držet prkno za přezku vázání a tahat ho za sebou po zemi jako gumovýho kačera nevypadá moc profesionálně a navíc si ho tak můžeš poškodit.
Snowboard pokládej vždy vázáním na sníh (čili skluznicí vzhůru) a ještě se ujisti, že se nemůže překlopit (takovej větrnej poryv nahoře na kopci dokáže prkno docela bez problémů vymrštit do vzduchu a pak je vymalováno). Prkno,který ti ujede a nekontrolovaně se řítí po sjezdovce dolů (jede rychleji než lyže a vždycky rovnou dolů), je docela dost nebezpečný - někde pod kopcem může lehce někomu zlámat nohy nebo vaz, kromě toho už ho taky nemusíš najít.
Na snowboard nastupuj tak, že jej položíš kolmo ke spádnici (spádnice je pomyslná přímka ze svahu rovnou dolů), zasekneš zadní hranou do sněhu, naklopíš k sobě a v sedě čelem ze svahu nazuješ nejprve přední nohu, poté zadní. Pokud máš bezpečnostní popruh, připevni ho jako první. Nejdřív utahuj nártovou přezku vázání, po jejím dotažení teprve přezku u špičky boty (to zajistí, že ti bota dobře sedne do vázání). Pokud jsi s prknem na dostatečně rovném místě, můžeš nastupovat i vestoje. Má-li tvoje prkno nášlapné Step-in vázání, je rovná nástupní plocha dost důležitá, ale až se s prknem trochu sžiješ, budeš nastupovat jen přední nohou a zadní nacvakneš až za jízdy - pozor ale na zamrzlý sníh v tomhle vázání, abys nemusel(a) nedobrovolně ject celou sjezdovku "onefoot".

Padání

Bez občasných pádů to ve snowboardingu dost dobře nejde, rozhodně v začátcích jsou časté pády jeho neodmyslitelnou součástí. Proto s tím musíš počítat, smířit se s tím a udělat vše pro zmírnění nebo eliminaci jejich následků. Obecně platí, že musíš při pádu co nejdřív dostat dolů své těžiště (čili zadek).
Pokud padášdozadu ze svahu, bradu přitiskni k hrudníku, aby ses nepraštil(a) do hlavy a rozlož pád do kotoulu ( v případě prudšího svahu do více kotoulů). Vždy ve chvíli, kdy se nacházíš na zádech, snaž se zbrzdit své kutálení natažením nohou a zaseknutím prkna do sněhu, jinak skončíš až dole v boudě vlekaře. Pokud padášdozadu do svahu, snaž se rozložit pád na celou plochu zad a při dopadu udeř rukama o sníh (kvůli zabránění odražení ledvin). Bradu opět k hrudníku. Dobré je dopadat s výdechem (zamezí vyražení dechu). Nikdy nepadej na dlaně a nedávej ruce pod sebe - hrozí zranění zápěstí a zlomeniny rukou. Budeš-li opakovaně padat pouze na zadek, asi si několik dalších dnů moc neposedíš. Pokud padášdopředu čelem ke svahu, narovnej kolena (vytáhneš se tím vzhůru do svahu a budeš padat na větší plochu z menší výšky) a dopadni současně na obě předloktí. Pokud padášdopředu ze svahu, opět se výrazně sniž v kolenou, rozlož pád do kotoulu s bradou u hrudníku a snaž se zastavit zaseknutím prkna.
Vstávání a parkování se snowboardem
Pokud chceš začít krotit svůj snowboard, je nutné se s ním připoutaným k nohám taky zvednout ze země - zní to jednoduše, ale první pokus tě možná přesvědčí, že i takovou banální věc je nutné alespoň trochu umět.
Vstávat budeš ze dvou různých "parkovacích" (odpočinkových) poloh :
Parkovací poloha v kleče čelem do svahu- vstaneš současným odražením se rukama od země a natažením nohou tak abys měl(a) těžiště při zvedání nad boardem. Když to s odražením rukama přeženeš, můžeš se překlopit dozadu a začít se kutálet k nástupní stanici vleku - v tom případě použij metodu brždění popsanou v článku "Padání" a pokus opakuj.
Parkovací poloha v sedě čelem ze svahu- vstaneš tak, že skrčíš nohy (dostaneš se co nejblíž k boardu), pak se odrazíš rukama od země (příp. si můžeš razantněji máchnout rukama před sebe), natáhneš nohy - a ... už stojíš. Pokud to i v tomto případě přeženeš a dostaneš těžiště moc dopředu nebo zapomeneš držet ve vzduchu FS hranu snowboardu, uděláš si kotrmelec dopředu (pozor na hlavu a ruce - viz. odstavec "Padání") a jdeš na druhý pokus - o nic nejde.
Jiné parkovací a odpočinkové polohy ( např. V kleče čelem ze svahu nebo V sedě čelem ke svahu) nejsou moc pohodlné ani bezpečné a nepoužívají se. Pokud se v nich ocitneš, bude to pravděpodobně bezprostředně po neplánovaném pádu - v tom případě je dobré zaujmout s boardem jednu ze 2 standardních poloh.
Při parkování se svým snowboardem dbej na to, abys na sjezdovce nikoho neohrožoval(a) a nepřekážel(a) ostatním. Parkuj vždy u okraje sjezdovky nebo alespoň mimo hlavní jízdní trasu ostaních a na přehledném místě. Zaparkovat se snowboardem uprostřed sjezdovky a k tomu ještě nejlíp pod terénním zlomem nebo skokánkem je stejná, ne-li ještě větší zhovadilost, jako když si skupina lyžářů udělá odpočinkové a debatní stanoviště uprostřed sjezdovky na zlomu, přes který si snowboarders a FreeSkiers chtějí dávat své skoky. Bohužel je toto hloupé a pro všechny nebezpečné chování některých, většinou začínajících snowboardistů na našich sjezdovkách k vidění dost často a to dokonce i ve skupinovém provedení. Takže když sebou praštíš o zem zrovna v takovémhle kritickém místě, co nejrychleji se snaž přemístit někam stranou, aby ti za krkem nepřistál zkušenější snowboarder právě dokončující svoji BS360. Podle statistik horské služby většinou nepřežil právě ten, na kterém někdo jiný přistál.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 LyBor LyBor | Web | 22. ledna 2007 v 13:45 | Reagovat

zdar, nikde tu nevidim předepsanou formulku spolu s klikacím odkazem tohoto znění:

Uvedené texty pocházejí z webu Snowboard-krotíme prkno http://www.tenzor.cz/snowboard

<a target="_blank" href="http://www.tenzor.cz/snowboard">

takže prosím doplnit viditelně ke každému textu z mého webu !

thx admin webu Snowboard-krotíme prkno

2 LyBor LyBor | Web | 6. února 2007 v 14:45 | Reagovat

Autor tohoto blogu poněkud nectí autorská práva a zapomíná zde uvádět důležité sdělení o tom,že veškeré texty týkající se snowboardingu, které se nacházejí na tomto blogu, pochází z webu "Snowboard-krotíme prkno" jehož adresa je http://www.tenzor.cz/snowboard

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama