Technika jízdy díl 2.

17. ledna 2007 v 16:46 |  snowboard

Konečně na prkně

A přichází okamžik, kdy se budeme věnovat cvikům zaměřeným na seznámení se s chováním snowboardu,na udržení rovnováhy a na práci s hranami. Před zahájením výuky ti rozhodně doporučuju udělat si ve vlastním zájmu malou rozcvičku na protažení a zahřátí svalů (jako ve škole při těláku), která ti pomůže předejít různým svalovým namoženinám nebo i zraněním, zvlášť pokud nejsi trénovanej(ná) na tenhle typ zátěže. Při snowboardování bude totiž namáhaná specifická skupina tvejch svalů, o kterých možná ani nevíš, že je máš (nejpozději 3.den po prvním tréninku už o nich o všech určitě budeš vědět velice dobře...). Vůbec si nemusíš připadat jako debil(ka) až si budeš na parkovišti u sjezdovky dělat pár dřepů a jiné prostocviky, profíci se rozcvičujou taky a mnohem důkladněji.
Koloběžka- na rovném úseku si upni do vázání pouze přední nohu a zadní se odrážej od země (jako na koloběžce). Váhu těla měj zcela na přední noze, rovnoměrně na celém chodidle. Prkno musí jet rovně, pokud někam zatáčí, znamená to, že zatěžuješ více špičku nebo patu nohy. Pokus se odrážení stupňovat, aby se prkno více rozjelo, zadní nohu pak přilož na prkno mezi vázání (váha stále nad přední nohou) a zkoušej takhle rovně popojíždět. Zabrzdíš buď dojezdem do protisvahu nebo zadní nohou o sníh, v horším případě o nešikovně stojícího lyžaře či snowboardera v cestě.
Rovnováha- na rovném úseku si upni obě nohy do vázání a zkoušej si náklon na frontside i backside hraně na místě, nejdřív menší náklon postupně zvětšuj a snaž se udržet rovnováhu a nespadnout. Potom zkus s prknem neustále nakloněným na hraně kousek odskákat, dopředu, ozadu i do strany, po FS i BS hraně, případně se i otočit ve vzduchu. Zcela správně si budeš připadat jako klokan na snowboardu, ale díky těmhle prostocvikům z Austrálie si dobře nacvičíš udržení rovnováhy, což budeš potřebovat pro další snb pokusy.
Sesouvání- kromě toho, že teď ti pomůže procvičit práci s hranama, užiješ ho také později třeba při zdolávání prudkého svahu, který si netroufneš sjet. Na mírném kopci, čelem ze svahu se s prknem postav kolmo ke spádnici, váha těla je rozložená rovnoměrně na obě paty nohou (tzn. že stojíš na BS hraně prkna, FS hrana je nezatížená, příp.je mírně ve vzduchu). Plynulým přenášením váhy na obě špičky nohou (takže na FS hranu prkna) docílíš toho, že se prkno začne sesouvat z kopce dolů (musí se sesouvat pouze dolů, pokud zároveň odjíždí do strany, nemáš rozloženou váhu rovnoměrně na obě nohy). Zvedáním nebo snižováním špiček nohou reguluješ rychlost sesouvání. Počítej s tím, e pokud snížíš špičky příliš, zasekneš se FS hranou do sněhu a okamžitě poletíš dopředu na obličej. Stejným způsobem si cvik zkoušej i na FS hraně, princip stejný, akorát stojíš čelem ke svahu a sesouvání reguluješ zvedáním a snižováním pat nohou. Při zaseknutí BS hrany do sněhu pro změnu poletíš okamžitě na záda. Celý postup cviku si dobře promysli ještě v sedě, protože jakmile se s prknem postavíš, hned začne po sněhu ujíždět a ty musíš okamžitě správně reagovat.
Padající list- při tomto cviku budeš sjíždět svah stylem listu padajícího na zem - zprava doleva a zleva doprava. Opět se na mírném kopci postav s prknem kolmo ke spádnici, čelem ze svahu, plynulým přenesením větší části váhy na patu přední nohy docílíš toho, že prkno se začne kromě sesouvání dolů zároveň pohybovat i dopředu (Goofy doprava) a vyjede jakoby mírný oblouček. Těsně předtím než se ti prkno samo zastaví jízdou do svahu, přenes větší část váhy na opačnou nohu (patu zadní nohy) a prkno se ti rozjede stejným způsobem na druhou stranu. Hlavu měj vždy natočenou do směru jízdy a ukazuj si přední rukou dopředu (ve směru jízdy). Postup opakuj - sjeď tímto cik-cak způsobem celou cvičnou sjezdovku. Cvik procvičuj také na opačné hraně (FS, postoj bude čelem ke svahu, váha bude na špičkách).
Sesouvání šikmo svahem- cvik můžeš provádět jen ve směru tvé normální jízdy dopředu a procvičuj ho opět po obou hranách. Postav se na mírném kopci s boardem na kraj sjezdovky tak, abys jí mohl(a) jízdou dopředu šikmo přejet na opačnou stranu - tzn. že jsi-li Goofy, pro nácvik sesouvání na BS hraně budeš vyjíždět tento cvik z levého okraje sjezdovky (při pohledu shora dolů). V postavení boardem kolmo ke spádnici plynule přenes váhu na přední nohu, hlavu natočenou do směru jízdy, prkno pomalu rozjeď a udržuj ho v přímé jízdě (nesmí zatáčet) šikmo svahem až na druhý okraj sjezdovky. Rychlost sesouvání reguluj zatěžováním / odlehčováním hrany, po které se sesouváš. Před okrajem sjezdovky zastav přenesením váhy na obě nohy a výrazným zatížením hrany, po které si jel(a) - stejně jako když chceš zastavit při základním sesouvání ze svahu dolů. Po zastavení se přetoč s boardem na druhou stranu a pokračuj v jízdě po opačné hraně, opět šikmo svahem na druhý kraj sjezdovky. Cvik takto opakuj, dokud nezdoláš celou cvičnou sjezdovku až dolů.
Jízda šikmo svahem- stejně jako u sesouvání šikmo svahem se postav s boardem na tu správnou stranu cvičné sjezdovky, abys mohl(a) jet šikmo na druhý kraj. Plynule přenes váhu na přední nohu, hlavu natočenou do směru jízdy, prkno pomalu rozjeď a udržuj ho v šikmé jízdě svahem po hraně - prkno se u tohoto cviku při správném provedení nesesouvá dolů, ale jede pouze dopředu pěkně zařízlé hranou do sněhu - zanechává narozdíl od sesouvání ve sněhu jen úzkou stopu od hrany. Pokud je stopa za tebou širší nebo dokonce připomíná místo, kde se vyválelo divoký prase, je to neklamné znamení, že cvik děláš špatně. Rychlost reguluj zatěžováním / odlehčováním hrany, po které právě jedeš. Zastavení, otočení se s boardem a pokračování na druhou stranu cvičné sjezdovky proveď stejně jako u cviku Sesouvání šikmo svahem. I tento cvik procvičuj po obou hranách.
Vlnovka- tvoje poslední příprava na nácvik oblouků. Na mírném kopci se postav s boardem kolmo ke spádnici,čelem ze svahu. Plynule přenes váhu na přední nohu, hlavu natočenou do směru jízdy, board se ti rozjede a začne se stáčet ke spádnici. Těsně před tím, než se směr jízdy prkna srovná se spádnicí, začni zatěžovat přední nohou BS hranu, mírně natáčej ramena směrem ke svahu a postupně přesunuj váhu nad střed prkna. Takto se opět dostaneš do výchozí pozice kolmo ke spádnici. Cvik stále opakuj až k opačnému kraji cvičné sjezdovky.
Jízda na vleku- pokud si zvládnul(a) všechny předchozí cviky a už tě nebaví šlapání pěšky, má cenu uvažovat o jízdě vlekem. Pokud se ale o snowboarding opravdu zajímáš, určitě jsi už někdy slyšel(a), že jízda na vleku je to nejstrašnější, co může začínajícího snowboardera(derku) potkat - je to pravda! Jízda na vleku je to nejtěžší z celého výcviku a leckterý snowboarder se to nikdy nenaučí a pak až do smrti musí i tu nejdelší a nejprudší sjezdovku šlapat celou pěšky! Ne, buď v klidu,celá předchozí věta je jen takový můj nechutný žert, za který se ti omlouvám, takže teď opět vážně - jízda na vleku je banální věc, která někomu jde napoprvé, někomu napodruhé a někomu napotřetí, ale zatím to všichni začínající snowboarders na celém světě zvládli a ty nebudeš vyjímka. Chce to především bejt naprosto v klídku a nedělat z toho vědu. Většina slušnejch vlekařů ti při nesnázích nebo na požádání vyjde vstříc podáním tyče/kotvy, případně i zpomalením nebo zastavením vleku. Pro nácvik jízdy na vleku ti doporučuju vyhlédnout si nějaký méně vytížený vlek, na kterém zrovna nejezdí moc lidí a tam to v klídku natrénovat. Možná ti pomůže chvíli sledovat zkušenější snowboardery, jak si počínají na vleku oni, případně spolujízda na kotvě s někým takovým. Pro jízdu na vleku budeš využívat "koloběžku" čili jízdu pouze s přední nohou ve vázání, s oběma nohama ve vázání je to nepatrně komplikovanější a na některých vlecích i zakázané (kvůli bezpečnosti).
Postup: Dokoloběžkuj se svým snowboardem na stejnou pozici, ze které všichni ostatní na vleku vyjíždějí (chytají tyč/kotvu), většinou to bývá rovné místo, takže by ti board neměl nikam ujíždět, pokud by tomu tak nebylo, použiješ ke stabilizaci zadní nohu. Prkno měj natočené rovně do směru jízdy a váhu na přední noze (rovnoměrně na celé chodidlo, aby board jel rovně) jako při koloběžce. Jakmile uchopíš tyč pomy, zahákni si jí za stehno přední nohy (mezi nohy jako na lyžích, ona se přizpůsobí), kotvu si zahákni buď za stehno přední nohy nebo si jí dej pod zadek a zadní nohu si polož mezi vázání. Po zaháknutí tyče/kotvy počítej s tím, že během chvilky vlek zabere (takže to cukne) a ty tohle cuknutí musíš vyrovnat a ustát. Pomůžeš si tak, že po dobu prudkého rozjezdu (záběru vleku) zpevníš celé tělo a udržuješ rovnováhu. Jakmile se rozjedeš, tělo uvolníš, nohy mírně pokrčené a udržuješ stejnoměrné zatížení celé skluznice přední nohou, aby ti prkno jelo rovně. V případě,že trasa vleku není ideálně upravená a jsou v ní boule (téměř všechny tuzemské), lehce je vypružíš v kolenou nebo objedeš. Pokud se ti začne kousat hrana o sníh, nezmatkuj - odlehči hranu nebo s celým prknem trochu nadskoč. Pokud má trasa vleku boční sklon a prkno ti sjíždí z trasy, musíš uplatnit jízdu po hraně (jako při cviku Jízda šikmo svahem). Při jakémkoliv problému s rovnováhou nebo udržením směru jízdy si můžeš pomoct zadní nohou a po stabilizaci si jí zase "odlož" mezi vázání. Když už dojde k nejhoršímu a budeš se muset nedobrovolně válet po zemi, odpoj se co nejdřív od vleku a odval se stranou z jízdní trasy ať neohrožuješ ostatní. Těsně před výstupní rovinkou či kopečkem si přední rukou přitáhni tyč/kotvu, vyhákni a opatrně odhoď. Dej ale pozor, abys nezasáhl(a) někoho do hlavy. Odjeď stranou, abys nepřekážel(a) ostatním při vystupování, nazuj zadní nohu do vázání a tradá zase dolů.
Jízda na lanovce- přeprava lanovkou je naprosto bezproblémová a má své velké výhody především v tom, že jezdec si na ní odpočine a nabere síly na náročný sjezd dolů, což se o většině vleků říct nedá (některé tuzemské dlouhé a pomalé vleky se špatně upravenou stopou dokážou méně zdatného snowboardera i úplně vysílit). Pokud ještě neumíš koloběžku a potřebuješ se dostat na vrch jinak než pěšky, je lanovka jediné řešení - vezmeš si board do ruky a jedeš. Na lanovku se nastupuje tak, že jakmile tě závora turniketů "pustí" , dokoloběžkuješ (příp. dojdeš) na to místo, kde všichni ostatní nastupují, pokud je u lanovky jezdící nástupní pás, necháš se jím "odvézt" a pak už si jen hlídáš přijíždějící sedačku. Kdyby sis náhodou nevšimnul(a) přijíždějící sedačky, sama ti podrazí nohy a tím tě posadí. Pak už jen sklopíš ochranný rám, který máš nad hlavou a opřeš si o něj svůj board. Zhruba dvě sedačky před výstupní stanicí ochranný rám odklopíš a připravíš se na výstup. Pokud vás jede na sedačce víc, není od věci se dohodnout, kdo bude kterým směrem vystupovat a kam pojede, občas se totiž stane, že se při výstupu všichni do sebe zamotají, popadají a pak do nich ještě najedou ti z další sedačky a ...fuj. Jedeš-li na lanovce s boardem v ruce, po vystoupení rychle upaluj stranou z cesty, než tě někdo za tebou sejme. Není vhodné ani bezpečné z lanovky za jízdy skákat, a to ani když je pod ní metr prašanu.
Smykové oblouky
Základní smykový oblouk- Front Side - ze správného kraje cvičné sjezdovky se rozjeď v základním jízdním postoji (rozložení váhy 50/50 na obě nohy) se snowboardem šikmo svahem (čili Goofy do prava, z levého kraje sjezdovky, po BS hraně), v zápětí přenes větší část váhy na špičku přední nohy a plynule se natáčej směrem do oblouku i celým tělem, prkno bude rotaci těla následovat. Pomůžeš si i tím, že zároveň se zatěžováním špičky přední nohy budeš tlačit patou zadní nohy do prkna (čili zvedat špičky, váha je stále více na přední noze) - tím zkroutíš prkno jakoby do vrtule, což způsobí, že oblouk ti půjde jednodušeji a sníží se riziko, že se ti zasekne přední hrana. Jako další pomůcka ti může ze začátku posloužit natažená přední ruka ukazující do směru, kam chceš zatáčet. Tělo můžeš mírně naklonit do středu oblouku. Počítej s tím, že prkno bude reagovat s malým zpožděním, takže nezmatkuj, když ti prkno nezačne okamžitě zatáčet a pojede chvíli téměř rovně. V závěru oblouku rozlož váhu zase rovnoměrně na obě nohy a připrav se na zahájení oblouku na opačnou stranu. Snaž se provést oblouk tak, aby byl zakončen opět jízdou (nebo sesouváním) šikmo svahem (samozřejmě na opačnou stranu než začal). Back Side oblouk provedeš úplně stejným způsobem, obavy z mírného záklonu nejsou na místě. Jeden z oblouků je pro některé začátečníky z neznámých důvodů těžší (tvrdí se to), nebudu ti ale říkat který to je, protože jezdci, kteří to nevěděli, tak s tím neměli vůbec problém (včetně mně). Oba oblouky plynule navaž na sebe ve fázi jízdy (nebo sesouvání) šikmo svahem. Snaž se dělat plynulé a stejně velké oblouky o velkém poloměru na obě strany. Pozor - hodně začátečníků má tendenci šidit BS oblouk - nahrazují ho kombinací protirotace a smyku - jízda pak vypadá asi tak, že jezdec udělá docela pěkný FS oblouk, pak následuje prudké přetočení prkna smykem doprovázené protirotací a opět FS oblouk - tak to je faakt špatně a navíc to vypadá na sjezdovce děsně!
Smykový oblouk s odlehčením nahoru- rozjeď se ve výrazně sníženém základním postoji, váhu přenes více na přední nohu (60/40), před přehraněním udělej dynamický vertikální pohyb tělem nahoru, přehraň a během vyjíždění celého oblouku začni zase plynule snižovat své těžiště (postupně pokrčuj nohy) tak, aby si se dostal(a) těsně před dalším přehraněním do nejnižší polohy (jako na začátku). Oblouk dokončuj s rozložením váhy 50/50. Uvedený postup ti ulehčí přehranění a díky většímu tlaku na prkno se zlepší stáčení snowboardu do oblouku. Tento typ smykového oblouku je vhodný pro dynamičtější jízdu.
Smykový oblouk s odlehčením dolů- průběh vertikálního pohybu těla je u tohoto oblouku obrácený - dynamicky probíhá snížení postoje (podřep) před přehraněním a během vyjíždění oblouku se plynule zvedá těžiště (napřímení těla a propnutí kolen). Tento typ smykového oblouku je vhodný pro klidnější jízdu.
Oba typy smykových oblouků s nadlehčením trénuj až po dokonalém zvládnutí základního smykového oblouku.
Řezané oblouky
Tak a dostali jsme se k nejtěžšímu (ale zato nejefektnějšímu) typu oblouků - k obloukům řezaným, čili obloukům, které se jezdí pouze po hranách. Správné provedení řezaného oblouku vyžaduje dokonalou koordinaci pohybů těla a dokonalou práci s rovnováhou i odstředivými silami, které během oblouku na jezdce působí. Pro jízdu řezanými oblouky jsou sice určeny speciální snowboardy - sjezdová carvingová prkna s tvrdým vázáním, která jsou pro tuto techniku jízdy konstrukčně uzpůsobená, ale i s FreeStylovým boardem se dá při troše šikovnosti docela pěkně "říznout" oblouk po hraně. Pro nácvik řezaných oblouků je nutná vyšší rychlost, takže určitě se do řezaných oblouků nepouštěj, dokud nebudeš dokonale ovládat všechny varianty smykového oblouku, jinak si akorát rozbiješ nos. Pro tréning si zvol slušně upravenou modrou až červenou sjezdovku a neboj se prkno nechat trochu víc rozjet.
Základní řezaný oblouk- v základním jízdním postoji se vyšší rychlostí rozjeď šikmo svahem a oblouk začni plynulým náklonem celého těla do středu oblouku a postavením prkna na hranu. Náklon těla i tlak na hranu postupně během oblouku stupňuj tak, aby v závěru oblouku byl největší. Zatěžuj celou délku hrany (oběma nohama). Tělem ani rukama se do oblouku nenatáčej (nerotuj). S dokončením oblouku snižuj tlak na hranu i náklon - přesunuj tělo zpět do výchozího jízdního postoje, zakončuj oblouk jízdou šikmo svahem a připrav se na zahájení oblouku na opačnou stranu.
Řezaný oblouk s odlehčením nahoru- ve výrazně sníženém základním postoji se rozjeď vyšší rychlostí šikmo svahem. Dynamickým vertikálním pohybem těla směrem nahoru (napřímením) odlehči snowboard, přehraň a začni postupně plynule snižovat těžiště (podřep) spolu se stupňováním náklonu těla do středu oblouku. Tělo do směru oblouku nerotuje. Rozložení váhy v oblouku je 50/50. Plynulé snižování těžiště (a tím tlak na hranu) rozlož do celé délky trvání oblouku tak, abys v nejnižším bodě byl(a) až těsně před dalším přehraněním - oblouk dokončuj opět ve výrazně sníženém základním postoji v jízdě šikmo svahem. Při hodně dynamické jízdě, pro kterou je tento typ řezaného oblouku velmi vhodný, se ti může ve fázi odlehčení dostávat board až do vzduchu nad sníh.
Řezaný oblouk s odlehčením dolů- v základním postoji se rozjeď vyšší rychlostí šikmo svahem. Dynamickým vertikálním pohybem těla směrem dolů (podřepem) odlehči snowboard, přehraň a začni postupně plynule zvedat těžiště (napřimovat tělo, propínat kolena) spolu se stupňováním náklonu těla do středu oblouku. Tělo do směru oblouku nerotuje. Rozložení váhy v oblouku je 50/50. Plynulé zvedání těžiště (napřimování) rozlož do celé doby trvání oblouku tak, abys v nejvyšším bodě byl(a) až těsně před dalším přehraněním - oblouk dokončuj opět v základním postoji v jízdě šikmo svahem. Tento typ řezaného oblouku se používá méně, většinou pouze pro mírnější sjezdovky.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 LyBor LyBor | Web | 22. ledna 2007 v 13:44 | Reagovat

zdar, nikde tu nevidim předepsanou formulku spolu s klikacím odkazem tohoto znění:

Uvedené texty pocházejí z webu Snowboard-krotíme prkno http://www.tenzor.cz/snowboard

<a target="_blank" href="http://www.tenzor.cz/snowboard">

takže prosím doplnit viditelně ke každému textu z mého webu !

thx admin webu Snowboard-krotíme prkno

2 LyBor LyBor | Web | 6. února 2007 v 14:44 | Reagovat

Autor tohoto blogu poněkud nectí autorská práva a zapomíná zde uvádět důležité sdělení o tom,že veškeré texty týkající se snowboardingu, které se nacházejí na tomto blogu, pochází z webu "Snowboard-krotíme prkno" jehož adresa je http://www.tenzor.cz/snowboard

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama